Wystawa. HAHAHA / AHAHAH, From Art Practice to Typography 2.0

Wystawy

23 – 30.09 I 17 – 19.00

Bękarty, Szyperska 3

22.09.2023 (piątek)

Wernisaż wystawy HAHAHA / AHAHAH. From Art Practice to Typography 2.0. Honza Zamojski + Threedotstype

Wernisaż wystawy: 22.09.2023, godz. 21.00

Miejsce wernisażu: Robię Tylko To Co Lubię, ul. Szyperaka 3

Wystawa czynna: 23.09–30.09.2023, w godz. 17.00–19.00

Miejsce ekspozycji wystawy: Robię Tylko To Co Lubię, ul. Szyperska 3

Kurator: Marcin Matuszczak

Historia fontu Rubin Sans sięga 2014 roku, kiedy w rysunkach Honzy Zamojskiego zaczęły pojawiać się pojedyncze litery rysowane za pomocą linijki i innych narzędzi kreślarskich. Na początku były to najprostsze kształty: litera H oraz litera A tworzące słowa „HAHAHA” lub „AHAHAH”. Z czasem, przestrzeń kartki papieru stała się polem rozmaitych kompozycji tekstowo-rysunkowych, które można było czytać jako krótkie frazy poetyckie, lub oglądać jak abstrakcyjne obrazy.
Pierwsze próby narysowania całego alfabetu były dosyć nieudolne, ponieważ wynikały głównie z potrzeby szybkiego efektu typograficznego. W pewnym momencie powstał też szablon do odrysowania liter na papierze, który z czasem ewoluował w roboczą wersję zdigitalizowanej czcionki. Charakterystyczne ikony i litery Rubin Sans pojawiły się wówczas w wielu formach (na muralach, rzeźbach, książkach, a nawet kubkach), zajmując ważne miejsce w twórczości artysty. Poprzez konsekwentne włączanie liter do praktyki artystycznej, font Rubin Sans stał się jedną z charakterystycznych cech wizualnego ekosystemu prac Honzy Zamojskiego.

W 2022 roku we współpracy z platformą fontową Threedotstype i przy wsparciu projektowym Niki Langosz powstała pełna wersja Rubin Sans – w trzech grubościach, z ponad 200 ikonami. Oznaczało to początek nowego etapu w życiu tych specyficznych liter – z zacisza pracowni artystycznej do obecności w ogólnodostępnym świecie typografii.
 
Threedotstype – internetowa platforma dystrybująca czcionki w postaci cyfrowej. Powstała we Wrocławiu w 2017 roku z inicjatywy Mariana Misiak, skupia głownie rodzimych twórców liter. Oferuje fonty z historią, lobbuje na rzecz niezależnej typografii. Threedotstype jest współwydawcą nagradzanego albumu „Kult Jednostki / Radical Passion” (wraz z wydawnictwem Torypress) – ponad 500-stronicowej monografii na temat najdłużej produkowanego pociągu na świecie i jego radykalnych fanach. Aktualnie oprócz pracy nad nowymi fontami, we spółpracy z Larsem Harmsenem przygotowywana jest książka o niezależnej typografii „Support Independent Type II” (wyd. Slanted).

Honza Zamojski w swojej praktyce sięga po rozmaite media: od rysunku, przez rzeźby rysunkowe, aż po infografiki ze świata korporacji, czy poezję i typografię. Ta różnorodność odzwierciedla spektrum zainteresowań artysty, których fundamentem jest utopijna chęć uporządkowania i zrozumienia otaczającego świata. Minimalistyczne w formie, ale bogate w znaczeniu symbole, abstrakcyjne kompozycje i figuratywne przedstawienia składają się na język wizualny, który rządzi się własną gramatyką i strukturą formalną. Autor kilkunastu książek, oraz projektant kilkudziesięciu. Autor cyklu wykładów „How it’s made”, prezentowanego m.in. w Centre Pompidou, MoMA Library, czy Printed Matter New York. Aktualnie również wykładowca School of Form w Warszawie.